Kompetencje miękkie w IT – potrzebne czy nie?
Techniczne kompetencje w IT to fundament, bez którego nie można budować kariery w branży. Operowanie wskazanymi technologiami czy językami pozwalają specjalistom IT wykonywać swoje zadania, ale czy hard skills wystarczają do tego, by realizować te zadania dostatecznie dobrze? Nie brakuje głosów, że to kompetencje miękkie w IT znaczą najwięcej. Czy istotnie są aż tak ważne?
Jaką wartość mają kompetencje miękkie w IT?
Próba oceny tego, czy kompetencje miękkie w IT mogą decydować o sukcesie, nie może uciec od pytania, jak bardzo kompetencje miękkie pomagają w pracy, niezależnie od stanowiska i rodzaju wykonywanych obowiązków. Ciekawe wnioski na ten temat zawierało przeprowadzone dekady temu badanie Harvard University, Carnegie Foundation i Stanford Research Center. Ustalono w nim, że aż 85% sukcesu w pracy wynika z posiadania dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich, a jedynie 15% z umiejętności technicznych.
Współcześnie ocena wartości kompetencji miękkich w IT i zawodach pokrewnych wygląda podobnie – badanie World Economic Forum z 2023 roku wykazało, że firmy priorytetowo traktują umiejętności miękkie, takie jak kreatywne myślenie, przywództwo i wpływ społeczny oraz odporność, elastyczność i umiejętność dostosowania się do zmian. Są to kompetencje w IT szczególnie ważne, a wręcz niezbędne do pracy w szybko zmieniającym się krajobrazie technologicznym, w branży innowacji oraz w pracy zespołowej. W badaniach LinkedIn aż 92% menedżerów ds. rekrutacji uznało z kolei, że kompetencje miękkie są równie ważne lub nawet ważniejsze niż umiejętności twarde.
Kompetencje miękkie w IT – które są na wagę złota?
Trudno zaprzeczyć temu, że kompetencje miękkie w IT mogą mieć decydujące znaczenie. Czy terminowe ukończenie pilnego projektu bez umiejętności organizacji pracy i dobrych kompetencji komunikacyjnych jest w ogóle możliwe? Czy można dobrze znosić stres lub efektywnie pracować w zespole, w którym brakuje dobrych relacji? Czyż praca programisty nie opiera się w praktyce na rozwiązywaniu problemów napotkanych podczas tworzenia oprogramowania i nie wymaga kreatywnego podejścia? Według badań Burning Glass Technologies, najbardziej pożądane kompetencje miękkie w IT to: komunikacja, zarządzanie czasem, rozwiązywanie problemów, praca zespołowa i kreatywność, ale przecież nie mniej cenne będą: samodyscyplina, której nie da się przecenić w pracy zdalnej, chęć do nauki (nowych programów, narzędzi, języków), umiejętność pracy pod presją czy zdolność adaptowania się do zmian.
Jak zbudować przewagę z kompetencji miękkich w IT?
Wnioski płynące z badań, ale przede wszystkim doświadczenia każdego, kto zrealizował choć jeden projekt IT, testował program czy liznął UX/UI Designu, są jasne: bez kompetencji miękkich może być trudno odnaleźć się w IT. To przecież też atut, który daje programistomu przywilejowaną pozycję w rywalizacji z AI. Świadomi pracodawcy również nie od wczoraj wiedzą, że wysoko rozwinięte soft skills pracowników to ważny składnik sukcesu firmy. Składnik, o który warto zawalczyć, zwłaszcza że dynamika zmian w IT jest porażająca, a od sprawnej komunikacji, synergii pracowników i ich elastyczności zależy tak wiele. Jeśli więc szukasz pracy w Cyber Security, DevOps czy Big Data, zadbaj o to, by w Twoim CV znalazły się informacje o kompetencjach miękkich, które w IT mogą być Twoją przewagą na tle silnej i licznej konkurencji. Jeśli natomiast jesteś pracodawcą lub rekruterem, nie zapomnij, że twarde kompetencje IT to nie wszystko, a SQL, Java czy Python nie poprawią komunikacji w zespole, ani nie zwiększą bazy Twoich klientów.
Więcej powiązanych postów
Rekruter IT: rola i przyszłość w erze sztucznej inteligencji
Umiejętności na rynku pracy 2025 – czego naprawdę oczekują pracodawcy?
Jak outsourcing IT może pomóc branży farmaceutycznej?